Utforska Ericastiftelsens vetenskapliga publikationer om barn, unga och psykoterapi. Artiklar, rapporter och forskning från 1999 och framåt.
Vetenskapliga publikationer från Ericastiftelsen
Här hittar du en samlad översikt över vetenskapliga publikationer från Ericastiftelsens medarbetare från 1999 och framåt. Publikationerna speglar vårt långsiktiga arbete med att utveckla kunskap om barns och ungas utveckling och psykiska hälsa, psykologisk behandling och psykoterapi. Materialet visar både bredd och fördjupning i de frågor vi arbetar med varje dag i praktik, utbildning och forskning.
Forskningen vid Ericastiftelsen är i allmänhet nära knuten till vår kliniska verksamhet och våra utbildningar. Resultaten från studier används för att utveckla behandlingsmetoder, handledning och stödinsatser för barn och unga. På så sätt bidrar forskningen direkt till förbättrad vård och större förståelse för psykisk hälsa hos barn och unga och deras familjer.
Vår forskning senaste åren rör bland annat ungdomsdepression, internetbaserad psykodynamisk terapi, bedömning och behandlingsprocesser, trauma och barn som utsatts för våld. Flera av studierna publiceras i internationella tidskrifter och genomförs i samarbete med universitet i Sverige och internationellt.
Översikt över forskningen
Ericastiftelsen har sedan 1934 bidragit till att utveckla kunskap om barns utveckling och psykoterapeutisk behandling av barn och unga. Våra forskare har bland annat särskilt fokuserat på hur behandlingsrelationer utvecklas, hur förändring sker i terapin och hur digitala behandlingsformat kan användas för att öka tillgängligheten.
Syftet med denna översikt är att göra det enkelt för studenter, forskare, journalister och samarbetspartners att hitta relevanta publikationer och följa forskningens utveckling över tid.
Vetenskapliga publikationer per år
Nedan följer publikationer från 2025 och bakåt. Varje år speglar aktuella forskningsfrågor och pågående studier under perioden. Författarnamn i fet stil betyder att författaren är eller har varit medarbetare på Ericastiftelsen.
2025
Forslund, T., Westin, M., Hammarlund, M., & Granqvist, P. (2025). Resolved or unresolved, that is the question: a case-study approach to discourse about abuse, trauma and maltreatment among mothers with mild intellectual disabilty. Attachment & Human Development, 27(2), 229–254. https://doi.org/10.1080/14616734.2024.2401913
Foster, S. L., Schofield, G., Geoghegan, L., Hood, R., Sagi-Schwartz, A., Bakkum, L., Hutchinson, D., Balk, W., Devine, R., Steele, M., Steele, H., Duncan, R., Guthrie, J., Mannes, J., Talia, A., Pickerden, J. E., Senior, L., Bailey, L., Stanton, C., Allen, B., Dagan, O., Opie, J., Verhage, M., Reijman, S., Sterkenburg, P., Costa-Cordella, S., Spies, R., Tharner, A., Granqvist, P., Forslund, T., Madigan, S., Schuengel, C., Hammarlund, M., Fonagy, P., & Duschinsky, R. (2025). Attachment theory and research: What should be on the core curriculum for child and family social workers?. Social Work Education, 10.1080/02615479.2025.2531859. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/02615479.2025.2531859
Hammarlund, M., Forslund, T. (2024). Interpersonal trauma and caregiving among parents with intellectual disability. In: Bennett, G., Goodall, E. (eds) The Palgrave Encyclopedia of Disability. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40858-8_23-1
2022
Brøsholen, P., Ulberg, R., Johnsen Dahl, H-S & Thorén, A. (2022). Therapists’ emotional responses in individual therapy with depressed adolescents: An evaluation of the data structure of the Feeling-Word Checklist-28. International Journal of Environmental Research and Public Health. doi: 10.3390/ijerph19159496
Korsgaard, HO, Ulberg, R., Hummelen, B., Midgley, N., Thorén, A., & Dahl, HJ (2022). Personality Disorders as a Possible Moderator of the Effects of Relational Interventions in Short-Term Psychoanalytic Psychotherapy with Depressed Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17), 10952; doi: 10.3390/ijerph191710952
Leibovich, L., Mechler, J., Lindqvist, K., Mortimer, R., Edbrook-Childs, J. & Midgley, N. (2022). Unpacking the active ingredients of internet-based psychodynamic therapy for adolescents. Psychotherapy Research. doi: 10.1080/10503307.2022.2050829
Lindqvist, K., Mechler, J., Midgley, N., Carlbring, P., Carstorp, K., Källebo Neikter, H., Strid, F., von Below, C. & Philips, B. (2022). “I didn’t have to look her in the eyes”: Participants’ experiences of the therapeutic relationship in internet-based psychodynamic therapy for adolescent depression. Psychotherapy Research. doi: 10.1080/10503307.2022.2150583
Mechler, J., Lindqvist, K., Carlbring, P., Topooco, N., Falkenström, F., Lilliengren, P., Andersson, G., Johansson, R., Midgley, N., Edbrooke-Childs, J., Dahl, H.-S. J., Sandell, R., Thorén, A., Ulberg, R., Lindert Bergsten, K. & Philips, B. (2022). Therapist-guided internet-based psychodynamic therapy versus cognitive behavioural therapy for adolescent depression in Sweden: A randomised clinical non-inferiority trial. The Lancet Digital Health, 4(8), E594-E603. doi: 10.1016/S2589-7500(22)00095-4
Mortimer, R., Somerville, M. P., Mechler, J., Lindqvist, K., Leibovich, L., Guerrero-Tates, B., Edbrooke-Childs, J., Martin, P., & Midgley, N. (2022). Connecting over the internet: Establishing the therapeutic alliance in an internet-based treatment for depressed adolescents. Clinical child psychology and psychiatry, 27(3), 549–568. doi: 10.1177/13591045221081193
2021
Fredum, H.G, Rost, F., Ulberg, R., Midgley, N., Thorén, A., Dalen Aker, J.F., Fam Johansen, H., Sandvand, L., Tosterud, L. & Johnsen Dahl, H-S. (2021). Psychotherapy dropout: Using the Adolescent Psychotherapy Q-set to explore the early in-session process of Short-Term Psychodynamic Psychotherapy. Frontiers in Psychology, 12:708401. doi: 10.3389/fpsyg.2021.708401.
Midgley, N., Guerrero-Tates, B., Mortimer, R., Edbrooke-Childs, J., Mechler, J., Lindqvist, K., Hajkowski, S., Leibovich, L., Martin, P., Andersson, G., Vlaescu, G., Lilliengren, P., Kitson, A., Butler-Wheelhouse, P., & Philips, B. (2021). The Depression: Online Therapy Study (D:OTS)-A Pilot Study of an Internet-Based Psychodynamic Treatment for Adolescents with Low Mood in the UK, in the Context of the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(24), 12993. doi: 10.3390/ijerph182412993
Norlén, A., Thorén, A., & Almqvist, K. (2021). Implementing Child–Parent Psychotherapy (CPP) in Sweden: A qualitative study exploring experiences by caregivers taking part of the intervention with their child. Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, 20(2), 152-168. doi: 10.1080/15289168.2021.1925001
2020
Lindqvist, K., Mechler, J., Carlbring, P., Lilliengren, P., Falkenström, F, Andersson, G., Johansson, R., Edbrooke-Childs, J., Dahl, H-S. J, Lindert Bergsten, K. Midgley, N., Sandell, R., Thorén, A., Topooco, N., Ulberg, R., & Philips, B. (2020). Affect-focused psychodynamic Internet-based therapy for adolescent depression: A randomized controlled trial. Journal of Medical Internet Research, 22(3):e18047. doi: 10.2196/18047.
Tingberg, B. & Nilsson, D. (2020) Child neglect – still a neglected problem in the global world: A review. Journal of Advanced Pediatrics and Child Health. 2020; 3: 038-046. DOI: 10.29328/journal.japch.1001016
2019
Boalt Boethius, S. & Carlberg, G. (2019). Utvecklingen av professionell identitet som psykoterapeut. En longitudinell studie. Psykoterapi, 2. https://www.researchgate.net/publication/333809345_Utvecklingen_av_professionell_identitet_som_psykoterapeut_En_longitudinell_studie
Landström, C., Levander L. & Philips, B. (2019). DIT as experienced by young adults. Psychoanal. Psychotherapy, 33(19). doi: 10.1080/02668734.2019.1641834
Odhammar, F., Goodman, G. & Carlberg, G. (2019). Different perspectives in measuring processes in psychodynamic child psychotherapy, Journal of Child Psychotherapy, 45(1), 18-35, doi: 10.1080/0075417X.2018.1539864
2018
Carlberg, G. & Boalt Boethius, S. (2018). Utbildning av psykoterapeuter: Ett tjugofemårigt perspektiv. Psykoterapi, nr 3. https://tidskriftenpsykoterapi.se/artiklar/18-3-Utbildningavpsykoterapeuter-Carlberg-Boethius.pdf
Ness, E., Johnsen Dahl, H-S., Tallberg, P., Amlo, S., Høglend, P., Thorén, A., Egeland, J. & Ulberg, R. (2018). Assessment of dynamic change in psychotherapy with adolescents. Child & Adolescent Psychiatry & Mental Health, 12:39. doi: 10.1186/s13034-018-0246-z.
2017
Norlén, A., Thorén, A., & Almqvist, K. (2017). A pre-study of Child Parent Psychotherapy (CPP) – an evidence based model for treatment of traumatized children aged 0-6, Society for Psychotherapy Research (SPR), 4th Joint UK & European Conference in Oxford, September 20-22.
Odhammar, F. (2017). Möten i PDT-barn: Förväntningar, samspel, förändring (Doktorsavhandling, Stockholms universitet). Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
2016-1997
Andersson, G., Boalt Boëthius, S., Svirsky, L. & Carlberg, G. (2006). Memories of significant episodes in child psychotherapy: An autobiographical approach. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 79, 229-236. doi:10.1348/147608305X53198.
Carlberg, G. (2010). Focused systematic case studies: An approach linking clinical work and research. I J. Tsiantis & J. Trowell. (2010). Assessing Change in Psychoanalytic Psychotherapy of Children and Adolescents: Today’s Challenge. Karnac Books.
Carlberg, G. (2009). Exploring change processes in psychodynamic child therapy: The therapist’s perspective. I N. Midgley, J. Anderson, E. Grainger, T. Nesic and C. Urwin (red), Child psychotherapy and research: New approaches, emerging findings, London: Routledge. https://www.researchgate.net/publication/256091965_Exploring_change_processes_in_psychodynamic_child_psychotherapy_The_therapists’_perspective
Carlberg, G., Thorén, A., Billström, S., & Odhammar, F. (2009). Children’s expectations and experiences of psychodynamic child psychotherapy. Journal of Child Psychotherapy, 35(2), 175–193. https://doi.org/10.1080/00754170902996130
Carlberg, G. (1999). Vändpunkter i barnpsykoterapi. Psykoterapeuters erfarenheter av förändringsprocesser (Doktorsavhandling, Stockholms universitet). Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Carlberg, G. (1997). Laughter opens the door: Turning points in child psychotherapy. Journal of Child Psychotherapy, 23(3), 331–349. https://doi.org/10.1080/00754179708254556
Jeanneau, M., & Winzer, R. (2007). Psykodynamisk psykoterapi för unga. Utvärdering av projektet Ungdomar och Unga Vuxna vid Ericastiftelsen (Rapport 2007:1). Centrum för folkhälsa, Psykisk hälsa – barn och unga, Stockholms läns landsting.
Lindqvist, K., Falkenström, F., Sandell, R., Holmqvist, R., Ekeblad, A. & Thorén, A. (2016). Multilevel Exploratory Factor Analysis of the Feeling Word Checklist-24, Assessment, Feb 18. doi: 1073191116632336.
Nemirovski Edlund, J. & Carlberg, G. (2014a). Psychodynamic psychotherapy with adolescents and young adults: Outcome in routine practice. Clinical Child Psychology & Psychiatry, 21(1), 66-80. doi: 10.1177/1359104514554311
Nemirovski Edlund, J., Thorén, A., & Carlberg, C. (2014b). Outcome of psychodynamic child psychotherapy in routine practice, European Journal of Psychotherapy & Counselling, 16(3), 228-244. doi: 10.1080/13642537.2014.927381
Odhammar, F., & Carlberg, G. (2015). Parents’ and psychotherapists’ goals prior to psychodynamic child psychotherapy. European Journal of Psychotherapy & Counselling, 17(3), 277-295. doi: 10.1080/13642537.2015.1059865
Odhammar, F., Sundin, E., Jonson, M. & Carlberg, G. (2011). Children in psychodynamic psychotherapy. Changes in global functioning. Journal of Child Psychotherapy, 37(3), 261-279.
Thorén, A. (2014). Outcome of short-term psychotherapy for children. Paper in Panel, Society for Psychotherapy Research (SPR), 45th International Annual Meeting, Copenhagen, Denmark, June 25-28. Book of Abstracts, p. 46.
Thorén, A. (2012). Short-term psychotherapy for adolescents and young adults. Paper in Panel, Society for Psychotherapy Research (SPR), 43th International Annual Meeting, Virginia Beach, Virginia USA, June 20-23. Book of Abstracts, p. 29.
Böcker och rapporter
Här samlas böcker och rapporter där Ericastiftelsens medarbetare medverkat. Dessa publikationer ger fördjupad kunskap om barns och ungas psykiska hälsa, trauma samt psykoterapeutiska processer.
Almqvist, K., Norlén, A., och Tingberg, B. (2019). Barn, unga och trauma: Att uppmärksamma, förstå och hjälpa. Natur och Kultur.
Tingberg, B. (2021). När små barn far illa: Fysiskt våld, försummelse och sexuella övergrepp. Gothia förlag.
Kontakt och samarbeten
Vill du veta mer om våra studier eller diskutera ett möjligt forskningssamarbete är du välkommen att höra av dig. Kontakta forskningsledare Agneta Thorén via e-post agneta.thoren@ericastiftelsen.se eller via telefon (växel) 08-4021760.