Nivå: Avancerad
Child-Parent Psychotherapy
Evidensbaserad behandlingsmetod för traumatiserade barn i åldern 0-6 år.
Läs merLadda ned utbildningsplan för CPP
CPP är en behandlingsmetod för barn 0–6 år som har upplevt åtminstone en traumatisk händelse (till exempel våld i olika former, sexuella övergrepp, allvarliga olyckor och/eller traumatisk förlust) och som ger uttryck för psykisk ohälsa, anknytningsstörning, svårigheter i socialt samspel och beteendeproblem inklusive PTSD.
Behandlingsmetoden utgår från anknytningsteori, psykodynamisk utvecklingspsykologi, traumateori och teorier om social inlärning och kognitiv beteendeteori.
Behandlingssessioner hålls med barnet och dess primära omsorgsperson(er) gemensamt. Målet med CPP är att stärka relationen mellan barnet och dess omsorgspersoner med syfte att reparera barnets upplevelse av trygghet, anknytning och reglering samt att utveckla barnets kognitiva, sociala och beteendemässiga funktionsnivå.
Behandlingen fokuserar också på faktorer i kontexten så som kulturella normer, socioekonomiska och migrationsrelaterade påfrestningar.
Omfattningen av antalet CPP-sessioner och strukturen för dem anpassas till typen av trauma som barnet upplevt, barnets ålder och utvecklingsnivå samt det bedömda behandlingsbehovet. Frekvensen är vanligen ett tillfälle per vecka om en timme under ca två terminers tid. Behandlingen kan ske i hemmet eller på klinik/mottagning.
Att stödja omsorgspersonens förmåga att förstå barnets fungerande och utveckling med utgångspunkt i traumatiska påfrestningar och att genom lek och liknande uttrycksformer utveckla kommunikationen mellan barn och vuxen ingår i behandlingsmetoden.
Fokus i behandlingen är också barnets och omsorgspersonens maladaptiva representationer av sig själva och varandra liksom samspel och beteenden som stör barnets psykiska välmående.
Barnet och omsorgspersonen guidas i behandlingen i att skapa ett gemensamt narrativ om traumatiska händelser, att identifiera ”trauma –triggers” som orsakar dysreglerade beteenden och affekter, samt förbättra förmåga till dyadisk affektreglering.
Omsorgspersoners egna traumatiska påfrestningar, som påverkar samspelet med barnet, fokuseras också i CPP.
Önskvärd förkunskapsnivå till kursen är akademisk yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård, socionomexamen eller motsvarande om minst 210 hp. Önskvärt är också grundläggande utbildning i psykoterapi eller motsvarande. Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma inom Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och andra relevanta delar av hälso- och sjukvården samt socialtjänstverksamheter innehållande behandling. För att tillgodogöra sig utbildningen är det av vikt att ha erfarenhet av behandlingsarbete med barn och deras närstående, gärna med fokus på traumatisering. Tillgång till behandlingsärenden (barn 0–5 år) och gängse handledning i behandlingsarbete under utbildningen är en förutsättning.
Avancerad nivå.
20 hp
Godkänd/Ej godkänd.
Efter kursens genomförande ska kursdeltagaren kunna:
Innehåll och Undervisningsformer
Utbildningen är en uppdragsutbildning upplagd som deltidsstudier under fyra terminer. De delar i utbildningen som sker i föreläsnings- och seminarieform kommer att hållas på Ericastiftelsen i Stockholm om inte annat meddelas.
Kompletta ”Ärendemallar” inklusive sammanfattning av behandlingen ska lämnas in avseende fyra olika ärenden som behandlats med CPP, senast inom 2 år efter avslutad utbildning.
Bedömning av färdigheter sker fortlöpande i samband med konsultation och utbildningstillfällen. Vid bedömning av kursdeltagarens färdigheter bedöms såväl kunskaper som eget omdöme och förmåga till kritisk analys, liksom förmåga till integration av teori och praktik. Skriftlig tentamen av teoretiska moment. Möjlighet till omtentamen ges vid ett tillfälle.
Psykologer antagna till Sveriges Psykologförbunds specialistutbildning examineras i tillägg till ovan genom en skriftlig fallbeskrivning om 6 – 8 sidor, med minst fem aktuella (senaste fem åren) referenser, med fördjupad beskrivning av:
Examinator: Kjerstin Almqvist, Adj professor, Karlstad universitet. Gästlärare vid Ericastiftelsen.
Efter avslutad godkänd kurs utfärdas kursbevis där det framgår att den studerande har genomgått utbildning i Child – Parent Psychotherapy (CPP), 20 hp.
Almqvist, K., Norlén, A., & Tingberg, B. (2019). Barn, unga och trauma. Att uppmärksamma, förstå och hjälpa. Natur & Kultur.
Biringen, Z. (2009). The Universal Language of Love Assessing Relationships through the Science of Emotional Availability. EA Press. Kapitel 2.
Cook, A., Spinazzola, J., Ford, J., Lanktree, C., Blaustein, M., Cloitre, M., DeRosa, R., Hubbard, R., Kagan, R., Liautaud, J., Mallah, K., Olafson, E., van der Kolk, B. (2005). Complex Trauma in Children and Adolescents. Psychiatric Annals, 35:5 (390-398).
Landolt, M.A., Cloitre, M., & Schnyder, U. (2025). Evidence-Based Treatments for Trauma Related Disorders in Children and Adolescents (2nd ed.). Springer International Publishing AG. Utdrag, erhålles av kursansvariga.
Lieberman, A. (2017). The emotional life of the toddler. Simon Schuster.
Utdrag, erhålles av kursansvariga.
Lieberman, A., Ghosh Ippen, C. & Van Horn, P. (2015). Don’t hit my mommy! A manual for Child-Parent Psychotherapy with young children exposed to violence and other trauma. Second edition. Zero to Three Press.
Lieberman, A., Compton, N., Van Horn, P. & Ghosh Ippen, C. (2003).
Losing a Parent to Death in the Early Years. Guidelines for the Treatment of Traumatic Bereavement In Infancy and Early Childhood. Zero to Three Press.
Lieberman, A. & Van Horn, P. (2008). Psychotherapy with Infants and Young Children. Repairing the effects of stress and trauma on early attachment. The Guilford Press.
Lieberman, A., Padrón, E., Van Horn, P. & Harris, W. (2005). Angels in the Nursery: The Intergenerational Transmission of Benevolent Parental Influences. Infant Mental Health Journal, 26(6), 504–520. Erhålles av kursansvariga.
Murray, L., Cooper, P. & Fearon, P. (2014). Parenting difficulties and postnatal depression: implications for primary healthcare assessment and intervention. Community Practitioner, 87(11), 34–38. University of Reading. Erhålles av kursansvariga.
Nordanger, D., & Braarud, H. (2017). Utviklingstraumer. Regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi. Fagbokförlaget. Utdrag, erhålles av kursansvariga.
Norlén, A. (2025). Trauma treatment for young children. Outcome and experiences of Child–Parent Psychotherapy in Sweden. Karlstad University Studies, Doctoral thesis 2025:17. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1948085/FULLTEXT01.pdf
Pernebo, K., Alåsen, M., Axhed, A., & Massoudi, P. (2024). Facilitators and barriers to the implementation and sustainability of child-parent
psychotherapy in Sweden: Clinicians’ experiences. Children and Youth Services Review, 159,19. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107526
Pernebo K., & Massoudi P. (2024). A Nordic initiative to improve services for infants and young children by dissemination of Child-Parent Psychotherapy. Perspectives in Infant Mental Health, Vol 32 (3), 5–9.
Perry, B. Hogan, L., Marlin, S. (2000). Curiosity, Pleasure and Play: A Neurodevelopmental Perspective. Houston Area Association for the Education of Young Children, 8:2000.
Sullivan, A. D. W., Merrill, S. M., Konwar, C., Coccia, M., Rivera, L., MacIsaac, J. L., Lieberman, A. F., Kobor, M. S., & Bush, N. R. (2024). Intervening After Trauma: Child–Parent Psychotherapy Treatment Is Associated With Lower Pediatric Epigenetic Age Acceleration. Psychological Science, 0(0).
Tessier, V. P., Normandin, L., Ensink, K., & Fonagy, P. (2016). Fact or fiction? A longitudinal study of play and the development of reflective functioning. Bulletin of the Menninger Clinic, 80(1), 60–79. https://doi.org/10.1521/bumc.2016.80.1.60
Bidö, S., Mannheimer, M. & Samuelberg, P. (2018). Traumatisering hos barn. En handbok. Stockholm: Natur & Kultur.
Bowlby, J. (1988). A secure base. Kap 6. On knowing what you are not supposed to know and feeling what you are not supposed to feel. s 99-119.
Broberg. A., Almqvist, K., Risholm Mothander, P. & Tjus, T. (2015). Klinisk barnpsykologi. Utveckling på avvägar. Natur & Kultur.
Broberg, A., Risholm Mothander, P., & Granqvist, P. (2020).
Anknytningsteori. Andra utökade utgåvan. Natur & Kultur
Chesterson, K. (2011). När en förälder plötsligt dör. Att hjälpa barn genom trauma och sorg. Insidan Förlag.
Dyregrov, A. &, Lytje M. (2022) Att möta barns sorg: en handbok. Studentlitteratur AB.
Fraiberg, S., Adelson, E. & Shapiro, V. (1975). Ghosts in the Nursery: A Psychoanalytic Approach to the Problems of Impaired Infant-Mother Relationships.” Journal of American Academy of Child Psychiatry, 14(3): 387-421.
Ford, JD., Courtois, CA. (2013). Treating Complex Traumatic Stress Disorders in Children and Adolescents. Scientific Foundations and Therapeutic Models. New York: The Guilford Press.
Lieberman, A. (2017). The emotional life of the toddler. Simon Schuster.
Nordanger, D., Braarud, H. (2014). Regulering som nøkkelbegrepp og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi. Tidskrift for Norsk Psykologforening. 51(531–536).
Van Der Kolk, B. (2014). The Body Keeps the Score. Brain, mind, and body in the healing of trauma. Viking, Penguin Group.
Beslutad 2025 06 10