Bakgrund

Behovet av evidensbaserade behandlingsmetoder för att utveckla relationen mellan föräldrar och yngre barn i syfte att öka föräldrars lyhördhet, förmåga till känslomässig reglering i föräldra-barnrelationen och minska beteendeproblem hos barn är stort i olika behandlingsverksamheter. Ericastiftelsen kan nu som första lärosäte i Sverige erbjuda en digital utbildning i VIPP med start i september 2025.

VIPP-SD (Video-feedback Intervention to Promote Positive Parenting and Sensitive Discipline) är en video-feedbackbaserad samspelsintervention som syftar till att öka föräldrars förmåga att svara lyhört på sina barns signaler och att bryta cykler av negativt samspel.

Metoden är utvecklad av de världsledande anknytningsforskarna Marinus van IJzendoorn, Femmie Juffer och Marian Bakermans-Kranenburg och bygger på anknytningsteori samt social inlärningsteori. VIPP-SD har mycket starkt forskningsstöd, mer än 25 randomiserade kontrollerade studier visar att metoden har positiva effekter på föräldrars lyhördhet och barnens anknytningstrygghet (van IJzendoorn et al., 2023). Av denna anledning rekommenderas VIPP-SD internationellt som den bäst evidensbaserade interventionsmetoden i anknytningsfältet.

VIPP-SD har utformats för barn i åldrarna 1–6 år och deras föräldrar och har använts med goda resultat i familjer som lever i både hög och låg grad av psykosocial utsatthet. Metoden kan också användas utan de komponenter som kretsar kring gränssättning och passar då även för barn i åldrarna 6–12 mån.

VIPP-SD genomförs i familjens hem och består av ett kort introduktionsbesök följt av 6 sessioner på cirka 2 timmar vardera. Under sessionerna videofilmas vardagliga interaktioner mellan föräldern och barnet och dessa videoinspelningar granskas sedan av behandlaren för att identifiera centrala områden för interventionen. Videoinspelningarna gås sedan igenom tillsammans med föräldern med fokus på att:

  • öka förälderns förmåga att observera barnet
  • öka förälderns kunskaper om små barns utveckling
  • öka förälderns förmåga att förstå barnets beteende mot bakgrund av mentala tillstånd (känslor, tankar, upplevelser etc.) och att se situationer ur barnets perspektiv
  • öka förälderns förmåga att svara lyhört på barnets signaler och, vid behov, sätta gränser på ett lyhört sätt.

Om kursen

Kursen går igenom den teoretiska bakgrunden, målet och huvudprinciperna för VIPP-SD. Deltagarna får lära sig hur man tillämpar VIPP-SD genom vägledd träning, med hjälp av fallbeskrivningar och övningar.

Övningarna följs av diskussioner som leds av en certifierad utbildare i metoden. Målet är att introducera deltagarna till huvudelementen i VIPP-SD, och därigenom öka deras kunskap och förståelse för metodens praktiska tillämpning och effektivitet.

För att deltagarna ska lära sig att implementera VIPP-SD på ett framgångsrikt och självständigt sätt följs sedan grundkursen av praktisk träning. Under denna period tillämpar deltagarna metoden i praktiken med en ”övningsfamilj”.

Hembesöken kommer att äga rum ungefär varannan vecka. Förutom tiden för hembesöken bör hänsyn tas till restid, bearbetningstid (t.ex. att föra loggbok), förberedelsetid (granska och redigera filmen samt förbereda nästkommande session) och handledningsmöten online (6 tillfällen).

Under handledningsmötena får deltagarna möjlighet att diskutera sina videoinspelningar och sessionsförberedelser med en kvalificerad handledare. Som en del av utvärderingen ombeds deltagarna en gång att spela in videofeedbackdelen av ett av besöken. De kommer att visa en del av denna video under ett av de sista handledningsmötena.

Utbildningen avslutas med att kursdeltagaren skriver en kort reflektionsrapport.

Här finns mer information om metoden: https://www.vipp-sd-international.org

Kursen vänder sig till anställda inom socialtjänst, primärvård, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, eller andra verksamheter som arbetar med att ge samspelsbaserat stöd till föräldrar och deras barn.

Lämplig utbildningsbakgrund är socionom, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, specialistsjuksköterska inom barnhälsovård, eller annan högskoleexamen omfattande minst 180 hp med människovårdande yrkesinriktning.

Erfarenheter av kliniskt arbete med små barn och deras familjer, samt grundläggande kunskaper i anknytningsteori och inlärningsteori, underlättar genomförandet av kursen.

Här kan du läsa utbildningsplanen.

Datum för utbildningsdagar

Utbildningen ges fem heldagar digitalt på engelska.

10 – 12 september 2025
18 – 19 september 2025

Efterföljande handledning sker digitalt i fyra grupper

Antal utbildningsplatser: 12

Kursledare

Emily Durling är specialist i klinisk psykologi, verksam som programansvarig för utbildningar med fokus på yngre barn vid Anna Freud Center i London.

Villkor

Rekommenderade förkunskaper är utbildning som socionom, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, specialistsjuksköterska inom barnhälsovård, eller annan högskoleexamen omfattande minst 180 hp med människovårdande yrkesinriktning.

Erfarenheter av kliniskt arbete med små barn och deras familjer, samt grundläggande kunskaper i anknytningsteori och inlärningsteori, underlättar genomförandet av kursen. Du behöver arbeta på en arbetsplats där du kan behandla barn i åldern 0–6 år och deras föräldrar.

Kostnad för kursen är 15 500 kr + moms.

Din anmälan blir aktuell först när din arbetsgivare skrivit under ett avtal där denne bekräftar att hen har kännedom om anmälan och godkänner villkoren för uppdragsutbildning.

I anmälan nedan fyller du i namn och e-post till den representant hos arbetsgivare som godkänt din anmälan, under handläggningen skickar vi ut ett avtal för digital signering till den person du uppgivit.

Anmälan

Sista anmälningsdag är 1 september 2025.

Vid frågor kontakta Anna Norlén anna.norlen@ericastiftelsen.se